5 juni 2006

Jag har blivit med b...

med mp3-spelare, menar jag förstås. Man får så konstiga idéer på äldre dar. Hade inte en tanke på att skaffa mig någon sådan, men blev inspirerad av mina närmaste. Nu måste jag ta reda på hur den funkar också och ladda den med favoritmusik, för jag tänker ju inte hänga den runt halsen och styla bara för syns skull. Oj, det blir svårt att välja, men lite Alejandro Sanz, Jarabe de Palo, Perlas del Son, Laura Pausini, Ricardo Arjona och Bacilos kanske till att börja med.

Idag läser jag Julio Cortázars underbara noveller. Mina absoluta favoriter är Los venenos, Autopista del sur, La noche boca arriba och La señorita Cora
. Han verkar inte vara så känd i Sverige och det är inte så lätt att hitta några bra länkar på något annat språk än spanska. Förra året publicerades en svensk översättnig av hans novell som utspelar sig på tunnelbanan i Paris, Den där Lucas. Typiskt honom att placera en mystisk berättelse i en helt vardaglig miljö. Jag kom att tänka på de där konstiga historierna i serien Twilight zone som visades på TV för evigheter sedan. Det finns vissa likheter.

3 kommentarer:

  1. Hej Susanne, vad roligt att du har hittat hit! Ansträngde mig väl inte så där jättemycket för att hitta en BRA link om Cortázar (på svenska alltså), men det verkade rätt tunnsått på den fronten. Någon baklängesresa har jag inte hört talas om, men å andra sidan har jag inte läst så mycket av hans historier heller. Har bara Los relatos 2 i min bokhylla.

    NICA!! Man får så konstiga associationer ibland: Det första jag kom att tänka på var alla geckosarna och deras skratt jag vaknade till på morgnarna, speciellt i Granada. Den stan var väldigt mysig. Managua tyckte jag däremot inte om, när jag var där för ett par år sedan, men det beror på en del otrevliga saker som hände där. Det kan jag berätta om ngn annan gång. Storstäder kanske inte är så där jätteupphetsande annars heller.

    SvaraRadera
  2. hej Johanna,

    Kollade nu en mexikansk samlingsskiva som jag köpte till min man när jag var i Mex - jag har inte lyssnat så noga men han rekommenderar grupperna "Maldita vencida" & "Los intocables". Jag har oxå hört talas om ett band som heter "Café Tacuba"...så du ska kanske fylla på din MP3 med lite tex-mex?
    Buen viaje!
    laura

    SvaraRadera
  3. Vilken bra idé, Laura! De här var helt nya bekantskaper för mig så jag försökte googla för att få smakprov, men hittade tyvärr bara en låt med 'Cafe Tacuba' (som förresten har en egen blog här: http://www.cafetacuba.com.mx/). Den var inte så dum. Ska leta vidare... Salu2, Johanna

    SvaraRadera