14 juli 2007

En het historia

Både Thérèse och Nadia (ska testa linssoppan och pebre-receptet) har bloggat om heta smaksensationer med chili inblandad och det får mig också att skriva om mina favoriträtter.

På mina resor till trakter där chilipepparn växer har jag fått lära mig att äta mango, ananas och papaya med chilipulver. "Det kan inte vara gott!", tänkte jag innan jag tog första tuggan, men upptäckte snart att det kan det! Mycket gott till och med, den eldiga pepparn lyfter smakupplevelsen till oanade höjder. Mexikansk frukostomelett utan chili är bara en blek och mesig kopia av originalet som ska avnjutas med tillhörande bönor och tortillas (tillagas här nedan).



Jag är mycket förtjust i indisk och thailändsk mat (och mat från Mellanöstern eller Nordafrika) och provar gärna nya maträtter så länge de inte innehåller kött. Tycker om kokos, garam masala, både grön och "vanlig" curry, ingefära och spiskummin för att nämna några favoritkryddor och kryddblandningar. Basilika är annars en krydda jag inte kan leva utan, men den har inte så mycket med het mat att göra. Hur stark mat man klarar av att äta eller tycker om är mycket en vanesak. Under min uppväxt fick jag inte speciellt kryddstark mat och det fanns betydligt färre utländska influenser på det finska (eller svenska för den delen) matbordet än vad det finns idag. Då använde man mest salt och peppar som krydda. Ganska trist. Det kanske är därför jag tar igen det nu och moffsar i mig indisk palak panir eller veggie thali med svettpärlor i pannan.

13 kommentarer:

  1. Palak panir är det godaste som finns i hela världen. :)

    SvaraRadera
  2. Mmm, med chapati till och lite yogurt. :p

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också thailändsk mat! Och afrikansk mat, men den verkar vara lite undanskymd bland dagens varierade utbud. Undrar när det kommer på mode...

    SvaraRadera
  4. Tänkte också på det där med utbudet när jag räknade upp vilken mat jag tycker om. Det är ju massor jag inte har fått tillfälle att provsmaka än! Som t.ex. afrikansk mat - jo, jag vet att det inte är ett land och att det är stort ;) - det vet jag i stort sett ingenting om. Det måste jag råda bot på. Hoppas att det blir mode snart.

    SvaraRadera
  5. Chili till frukt har jag aldrig smakat men det låter som en intressant smakkombination som jag absolut skall testa!

    Lisa: Jag tycker också afrikansk mat är väldigt god och ofta kryddstark. Verkligen konstigt att vi inte har haft något afrikanskt matmode. Men det kanske kommer, känns som vi har gått runt halva jorden nu vad det gäller matinfluenser. Nästan bara Afrika som fattas :)

    SvaraRadera
  6. Vilken del av Afrika tänker ni på? Någon speciell maträtt? Vore kul att få lite tips!

    SvaraRadera
  7. Vilket fint inlägg , du och jag verkar inte bara ha samma filmsmak utan gilla samma sorts kryddor och mat också

    SvaraRadera
  8. Tack Thérèse! Är det det som kallas för dubbelgångare? Kloning låter iaf mycket mindre sympatiskt. ;)

    SvaraRadera
  9. Jag har mest smakat afrikansk mat från västafrika. De använder ofta jordnötssmör i sin matlagning (ska se om jag kan få fram något recept lite längre fram). En gång var jag uppe i en liten by utan elektricitet där de lagade den mest fantastiska fiskrätten med cassawa och några grönaktiga blad i. Har aldrig kunnat glömma den smaken, mmm...

    Sedan är det en tunisisk kycklinggryta som är helt underbar som jag brukar laga, men vet inte hur autentisk den är. Den innehåller nämligen spagetti :) Men god är den i alla fall!

    När jag var liten var jag i Tanzania och åt jättegod mat, men har tyvärr ingen aning om vad det var för rätter som severades. Minns dock att det var där jag hade mitt första möte med mangon och var kärlek med första ögonkastet.

    Tack snälla, förresten, för att du länkade till mig förr :)

    SvaraRadera
  10. Lisa: Vad roligt med annorlunda matminnen! Skriv gärna mer om dom på din blogg. Jag är jättenyfiken, speciellt på Tanzania och Zanzibar också om du har varit där. :)

    "Din" tunisiska kycklinggryta kan mycket väl vara autentisk. Själv har jag ätit både marockansk och boliviansk soppa med små pastabitar.

    Det måste vara länge sedan jag länkade till dig för jag kommer inte ihåg när eller i vilket sammanhang... om du inte menar länklistan här till höger. Hursomhelst, jag tipsar gärna om bra bloggar och inlägg jag har läst. :)

    SvaraRadera
  11. Jag har egentligen bara smakat mat från ghana och Senegal, som Lisa nämner blan annat ngn jordnötsgryta. Jättegot, mums! Hoppas att afrikansk mat får lite större uppmärksamhet här i Svedala.

    SvaraRadera
  12. Nadia: I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag inte har ansträngt mig överdrivet mycket för att hitta annorlunda, t.ex. afrikanska, restauranger i stan. Det kan ju bli sommarens och höstens projekt: att testa krogar med exotisk meny, typ Pumitas Guide Michelin. Fast det kan nog bara sluta på ett sätt, med Michelin runt midjan! Men det kanske det är värt. ;D

    SvaraRadera
  13. Pumita: Det kunde faktiskt vara kul att skriva om Tanzania. Ska se vad jag kan gräva fram ur minnet...
    (Och ja, jag menade inlägget du rekommenderade)

    Nadia: Vi får hoppas att afrikansk mat snart bli populär! Det är nog bara en tidsfråga...

    SvaraRadera