8 februari 2009

Utan Ord


Vad vill du berätta med din bild?
Reglerna hittar du här.

44 kommentarer:

  1. Vilken härlig utsikt. Är det kyrkogården på Påskön?

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker bild, så full av "liv" trots att det är en kyrkogård.

    Ha en bra måndag!

    annette

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig viloplats! Jag återkommer med bild ikväll...

    SvaraRadera
  4. Underbar bild med lite vemod också. Gillar verkligen det gula och det vackra havet och den blå himmelen.

    SvaraRadera
  5. Väldig vackert! Vilken färgprakt och känns inte som en sorglig plats. Mer en plats att sitta och minnas sina förfäder med glädje!

    SvaraRadera
  6. EN sjömanskyrkogård? VIlsamt och fint.

    SvaraRadera
  7. Färgerna riktigt lyser i bilden ;O)

    SvaraRadera
  8. Det finns ingen speciell historia att berätta om den här bilden men jag kan åtmistone säga att det är kyrkogården på Påskön. Måste vara kyrkogården med världens vackraste utsikt. Gravarna ser ganska annorlunda ut mot våra. De är mycket mer personliga. Det är massor av konstgjorda blommor (inte enbart, det finns planterade äkta också), dikter, leksaker på barngravar, bilder osv.

    SvaraRadera
  9. Där var det vackert! Underbara färger. Dessutom är det nog mer rofyllt än den tillställningen som jag har tagit foto under. För då brukar det vara liv i luckan fast med mini-korta stilla stunder. Som det ska vara tycker jag och många med mig. I grupperna försöker vi också få in en kort lugn stund, t ex med meditativ musik. Detta som svar på din kommentar. Resten av UO får jag kolla senare nu måste jag börja dagen. Ha´det bra!

    SvaraRadera
  10. En viloplats med vacker utsikt!
    Vackra färger blandas med andakt.

    Ha en fin start på veckan och kika gärna in hos mig! Första Utan Ord för idag :)

    SvaraRadera
  11. Det var en vacker viloplats med härlig havsutsikt. Det måste kännas bra för anhöriga som tittar till gravarna.

    SvaraRadera
  12. En vacker plats! fridfull, lycklig och sorglig på samma gång.

    SvaraRadera
  13. Vilket vackert ställe att tillbringa den sista vilan på.
    Fotot är så vackert med de olika "lagren" av färger.

    Du har en award att hämta hos mig om du vill :)

    SvaraRadera
  14. Kyrkogårdar är något vi alltid försöker att besöka när vi är ute och reser. Det är så rofyllt att gå och läsa på gravstenarna och fundera över människorna som ligger där.
    Den här kyrkogården ligger ju nästan lika vackert som Fröjels.
    /Ingrid

    SvaraRadera
  15. Morrn.

    Att sörja betyder inte att
    allt ska vara grått....

    Ett litet bevis ser vi på din bild, hur andra människor tänker.

    Ha de bra
    Hasse

    SvaraRadera
  16. Ditt foto har ett djup som är snudd oändligt. Med den utsikten är det lätt att besöka sina döda släktingar och kontemplera en stund med blicken ut över havet. Fint :-)

    SvaraRadera
  17. Gillar kontrasten mellan det grå stenmuren, den ovanligt färgrika kyrkogården och oändligheten i form av utsikten.

    SvaraRadera
  18. Vilken glad och paradoxalt nog livfull kyrkogård!
    Vilken skillnad mot svenska kyrkogårdar som ju ofta är rätt dystra platser.

    SvaraRadera
  19. Fint foto med starka färger. Verkligen en vacker plats som du fotat! Tänk att få sitta där och minnas en stund...
    Är det av praktiska eller ekonomiska skäl som man har konstgjorda blommor tror du? Jag har sett det på många kyrkogårdar här också.
    Hoppar över alla fotoutmaningar den här veckan... tror jag...Men jag kommer tillbaka:)
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  20. Ja vackrare läge än detta för en kyrkogård får man nog leta efter. Otroligt vackert!

    SvaraRadera
  21. Det jag slås av här är egentligen inte att det är en beegravningsplats, utan de starka färgerna. Helt otroligt vackert med det blå som bryts av vitt och gult därefter muren. Gillar jag!

    SvaraRadera
  22. Vilket fint foto och med en härlig utsikt.

    SvaraRadera
  23. Vilket otroligt djup i din bild.
    Och så vackra färger. Du har fått med naturens läckerheter, sten, blommor, hav....
    Snyggt!

    SvaraRadera
  24. Tänk att en kyrkogård kan vara så vacker. Älskar det vita i kontrast med den otroit blå himlen och så färgklickarna som blommorna utgör såklart. Med fler kyrkogårdar som denna kanske färre hade varit rädda för döden (även om det inte är troligt att vi tillbringar resten av evigheten på en kyrkogård).

    SvaraRadera
  25. VITA STUNDER: Välkommen till Utan ord! Jag kikar alltid på bilderna och kommenterar hos alla. Jag vet inte om det är hållbart i längden men hittills har det gått bra.

    Precis som många är inne på var det mycket fridfullt på begravningsplatsen. Vackert och härligt med mycket blommor som på en svensk sommaräng. Utsikten över det ändlösa havet var obeskrivlig.

    Jag fick en känsla av att man gläds över människorna som har levt lika mycket som man sörjer över de som inte finns kvar längre.

    Det fanns inga anhöriga på plats när jag passerade (inte för att jag skulle ha fotat dem, det skulle jag inte ha gjort) men det hade varit intressant att veta mer om vilken relation öborna har till döden, vad det finns för traditioner och ritualer osv.

    När jag reser besöker jag ofta kyrkor men mer sällan kyrkogårdar. På den här resan råkade det vara Allhelgonahelg och då är det mer aktuellt.

    NINNI: Det är inget tvång att vara med varje vecka. Ibland behöver man pausa. Sköt om dig och välkommen tillbaka!

    SANDBARNET: Jag vet inte om det är så på Påskön men vi skulle behöva ett naturligare förhållningssätt till döden som en del av livet. Det som blir kvar av mig blir inte kvar på en kyrkogård, kanske bara aska i en minneslund. Resten i de hjärtan som kommer ihåg mig. Nu blev jag poetisk men det kanske beror på att jag fick ett dödsbud imorse. Andra på två månader. Det är tungt.

    SvaraRadera
  26. Alla vägar bär till Rom brukar man säga, hos mej bar alla vägar till Pumans Dotter! Antagligen ligger bilden för nära länken till Dej, skall tänka på det nästa gång;)

    annette

    SvaraRadera
  27. Tänk att få vila på en sommaräng med den fantastiska omgivningen och utsikten. Och dom starka färgerna. En mycket trivsam och positiv plats ser det ut som.
    Tänk vad härligt att glädjas över de som funnits, utan att sorgen får ta överhand.

    SvaraRadera
  28. ANNETTE: Det har jag inget emot! ;)

    DELLA: Mm, fint skrivet!

    SvaraRadera
  29. Vackert! Döden ser så fin ut där. Underbar kyrkogård.

    SvaraRadera
  30. Tack för påminnelsen, trodde jag hade länkat, men tydligen inte....

    Vacker bild från Påskön!

    /Caroline

    SvaraRadera
  31. Vilka underbara färger!
    En sån vacker kyrkogård, med havet och himlen och alla blommor. En kyrkogård man blir om inte glad av så iallafall hoppfull....

    SvaraRadera
  32. wow. det ser ut som en kyrkogård hämtad från en saga...

    SvaraRadera
  33. Konstigt min länk var borta -märkligt.
    Gör ett nytt försök.

    SvaraRadera
  34. Vad mystiskt, LottaM! Jag har inte tagit bort dig. :)

    SvaraRadera
  35. En bild som väcker motstridiga känslor. Dels vackerheten i bilden, dels motivet... Solen och skuggorna...
    Fint jobbat!

    SvaraRadera
  36. Mycket vackert! Jag gillar hur bilden är uppbyggd med de olika fälten. Färgerna är suveräna!

    SvaraRadera
  37. Jag har ocskå fallit bort. Trist. Jag var nummer 19 det är jag inte längre- Lägger in igen trots att det är tisdag. Publicerade igår:-)

    SvaraRadera
  38. Så du menar att Hasse har snott din plats?! ;D Det är jättetråkigt att det blir så här! Och det värsta är att jag inte vet varför. Jag tar inte bort några, bara när det är nån som länkar men inte är med i fotokedjan - ja, det händer! - annars brukar jag redigera länkarna eller om nån har glömt att länka till Mister Linky säger jag till. Hoppas att du inte känner dig mobbad! ;)

    SvaraRadera
  39. Vill också tillägga att du inte är för sent ute. Kedjan pågår till ikväll. :)

    SvaraRadera
  40. Härliga färger på den där kyrkogården, den kan inte vara svensk... eller?

    SvaraRadera
  41. Nej, den finns på Påskön i Stilla Havet, dvs. 4-5 timmars flygresa från Chiles huvudstad Santiago.

    SvaraRadera
  42. Jag bytte ändå ;) Nu, är det en :)

    SvaraRadera
  43. Sorry, att det blev två bilder i mitt bidrag. Kunde inte välja och tyckte att det var nästan "samma" bild. Jag ska bättra mig! :) I huset så finns det en el två exklusivare klädaffärer och sen är det kontor, advokatfirmor och sånt...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  44. WTFDC: Okidoki, det hade du inte behövt! :)

    KARIN: Solen lär gå upp imorgon oavsett... ;) På det kontoret skulle jag gärna jobba. Vilken härlig arbetsmiljö!

    SvaraRadera