12 december 2012

Onsdagstema - överskattad/underskattad

Jag hittade bilden till Onsdagstema på en bokhandel i Alicante. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det faktum att Murakamis böcker ligger på golvnivå och Läckerbergs på hyllan ovanför men det kanske är större efterfrågan på de sistnämnda. Har inte läst Murakami, bara läst OM honom, men Läckberg är inget för mig. Läser mycket sällan deckare. Predikanten gav inte mersmak, snarare avsmak. Om du inte har listat ut det än... jag tycker att Läckberg är överskattad.

P.S. Missa inte Eriks tolkning av Överskattad (inkl. Instagram-parodin). Den är klockren!

30 kommentarer:

  1. åh vad härligt att läsa!!! Jag gillar när folk kan säga sina åsikter oavsett om det är positiva eller negativa åsikter!! Bra! Själv har jag inte läst någon av dem så jag har ingen åsikt!

    Ha en skön onsdag!

    SvaraRadera
  2. Jaha, det var så du menade. ;)

    SvaraRadera
  3. Läckberg är definitivt överskattad. Hon var bra i början, men nu går hennes böcker knappt ner om man säger så. Detta sagt av en som slukar decksre!

    SvaraRadera
  4. Tur att smaken är som baken, jag gillar Läckberg :) Det kanske har lite med att göra huruvida man gillar deckare eller inte också :)

    SvaraRadera
  5. Murakami är jag nyfiken på men Läckberg får vara så ... vi borde möblera om i hyllan? ;)

    SvaraRadera
  6. Läser inte deckare jag heller, tycker att de är helt överskattade. Hur många deckarförfattare finns det inte i Sverige? Alla verkar dessutom vara likadana.

    SvaraRadera
  7. Svårt att ha någon åsikt om ämnet. Jag läser inte heller deckare. Var helst jag far i världen så finns det översättningar av Stieg Larssons böcker. Jag hoppas varje gång att ingen ska fråga vad jag tycker. Har ju inte läst dem. Snygg bild du fick till!

    SvaraRadera
  8. Här är en till som inte gärna läser deckare! Tröttnade för några år sedan, de var alltför lika. Deckargenren är ur min synvinket kraftigt överskattad!

    SvaraRadera
  9. Väldigt talande bild tycker jag. Fast jag gillar Läckberg och svenska deckare i allmänhet. Försöker hinna med att läsa allt men det är en omöjlighet :)

    SvaraRadera
  10. Det här skulle egentligen kunna bli ett eget inlägg... men kanske en annan gång. Det är inte så att jag bara läser "finlitteratur men inte fullitteratur som deckare". Mitt boktycke har förändrats med tiden och jag är betydligt kinkigare än jag var för säg 10 år sedan. Har slukat många Grisham (efter ett par stycken är de rätt lika) och jag har läst Stieg Larssons trilogi också. Föll för en massa tjat och visst var de spännande... för stunden... inget man kommer ihåg "om hundra år". Deckare för mig är, förutom ond bråd död, en enkel story med ytliga schablonmässiga karaktärer och taffligt språk. Spänning är inte överskattad men jag vill isf ha lite mer än simpla deckare och väljer böcker jag kallar för kriminalromaner, underhållning med substans. Svårt att komma med bra exempel (mitt urval är inte så stort) men Åsa Larsson är kanske en av de författare jag skulle rekommendera.

    SvaraRadera
  11. Jag håller helt med dig om Camilla Läckberg, henne böcker väljer jag också bort. Jag läser ärna deckare, men då ska de vara välskrivna och innehålla mer än bara en gåta att lösa. Alltså vara just kriminalromaner som du kallar dem. Håkan Nesser är bra på att skriva såna tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser har jag inte läst. Borde kanske ge honom en chans... fast jag är ju mer förtjust i skönlitteratur och det finns så himla många böcker jag vill läsa så det kanske är dumt. ;)

      Radera
  12. Himla bra tolkning på det temat, instämmer med Dej, läste min första bok av Läckberg för bara ett par månader sedan, glad att jag inte köpte utan lånande den av en kollega, aldrig mer!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fördelen med att låna, av kompisar eller bibblan... slipper känna sig lurad när man inte har betalat. :)

      Radera
  13. Jag gillar deckare och även Läckberg. Boken Predikanten som jag har här hemma har jag börjat läsa flera gånger men slutat efter några sidor, vet inte varför och jag har bestämt att jag inte tänker läsa ut den.
    Just nu har jag börjat med Kaffe med rån, som du rekommenderade mig en gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaffe med rån, just det! Det är den med pensionärsligan. Den är underhållande och välskriven. Det är svårt att ge tips när man inte känner varandra så väl men jag hoppas att du gillar den. :)

      Radera
  14. Oj vilken diskussion du fick igång, fint! Själv gillar jag bra böcker (surprise surprise) sen kan de vara deckare krim sf fantasy eller what ever genre. Läckberg tillsammans med flertalet nya svenska deckare väljer jag bort som totalt ointressanta, i synnerhet Läckberg.
    För övrigt håller med Violen om att deckargenren, särskilt den svenska, är totalt överskattad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättekul! Böcker engagerar många, det är tydligt. :) Jag läser också bara bra böcker, haha. Eller jag brukar ge dem max 100 sidor innan jag bestämmer mig om det är värt att fortsätta. Caitlin Morans How to be a woman fick bara 50 sidor. Ren dynga. Några bruna nyanser lär det inte heller bli för min del.

      Ibland vill jag ha lättsmält läsning men den ska ändå var välskriven, ingen lätt ekvation det där. Tar gärna emot boktips!

      Radera
  15. Hej! Håller helt med ang Läckberg. Hon passar inte alls min smak. Läste en bok för ett par år sedan, men den gav förvisso inte mersmak. Undrar om jag ens orkade läsa ut den, minns inte.

    Murakami skriver mycket bra, men kan vara lite väl overklig för att platsa som en absolut favorit hos lilla krassa Ailas.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också nyfiken på Murakami. Gillar magisk realism (undrar om det är jämförbart) men det finns gränser för hur fantasifullt det får vara. Får ta och forska lite vilken bok man skulle börja med isf. En annan jag har tänkt läsa jättelänge är Siri Hustvedt.

      Radera
  16. Läste faktiskt ett par av Läckbergs böcker för några år sedan, men så läste jag också Predikanten och där tog det stop. Jag kommer inte ihåg vad det var som gjorde att jag fick nog men så blev det.. Nu har jag lyssnat på några Mari Jungstedt och tyckte dom var mycket avkopplande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna lyssna på böcker men det är inte riktigt min grej. Har testat två gånger. Antingen har jag svårt att koncentrera mig (kan inte göra ngt annat samtidigt och det känns dumt) eller så somnar jag (boken var dessutom bra).

      Radera
  17. Tänk därvidlag tycker vi samma. Inte heller jag kommer att läsa något mera av Läckberg. Jag tycker också att hon är överskattad. Redan på de första sidorna har jag "hajat" slutet. Inte kul alls, och har man läst en har man läst alla. Men det är vad jag tycker och jag gillar deckare i vanliga fall. Ljudböcker kan jag inte med utan jag vill hålla boken i handen. Ha en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reagerade mest på språket, Predikanten kändes slarvigt skriven och ytlig. Tycker också om att hålla en bok i handen om den inte är för tung men bäst gillar jag min läsplatta. :)

      Radera
  18. Intressant med dessa bokfynd i Spanien, eller författare. Läckberg säljer säkert, fast jag har också svårt för hennes böcker. Murakami har jag ännu inte läst något av. Kanske något att kolla upp mer? När det gäller böcker så har jag själv dragit ner på läsandet en del. Visst läser jag fortfarande böcker, men inte alls lika mycket som förr. Men en och annan bok blir det ju, även deckare mellan varven.
    Så trevligt att du tipsade om mitt inlägg, kul. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mankell och Läckberg hittar man "överallt", Lisbeth Salander också plus några till. Om man håller sig till deckargenren. Jag läser mer och mer (mot inte alls för några år sedan) men det kanske är så att summan av läsandet är konstant, läsarna varierar. ;)

      Radera
  19. Gillar man Läckbergs historier så får man väl göra det, men min magkänsla har hela tiden sagt mig att det inte är något för mig. Och kommentaren på BP:s blogg är vad som gäller för mig från och med snart. Jag är övertygad om att det kommer att gå bra. Fortsätt kolla utvecklingen på bloggen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var och en har sin smak och jag fördömer ingen. :)
      Det är klart jag följer... ska bli intressant att se vad du hittar på!

      Radera
  20. Kan inte annat än hålla med dig... Gillar inte Läckbergs böcker, däremot äääälskar jag Alicante :-)

    SvaraRadera
  21. Kan bara instämma: Läckberg nej tack - Murakami oläst.

    SvaraRadera