4 augusti 2013

Skyltsöndag - Vamos a la playa

21 kommentarer:

  1. Jag traskar mer än gärna till stranden, gjorde det faktiskt både i går och i dag, fast inte till havet dock, utan till sjön. Den vänstra skylten med palmen på har en dåligt snurrad kanelbulle bredvid sig, vad betyder den tro? Alltså kanelbullen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag valde bilden för att den är av intresse nu i dagarna. ;) Kanelbullen såg jag som en sol, en modern variant som passar ihop med palmen. Funderade iofs inte närmare på saken men nu när du säger det så... hm, vet inte. Bestämmer mig raskt för att det är solen. ;)

      Radera
  2. Det tycks finnas en annan skylt där bredvid också som man inte ser mycket av, med en massa saker som (antagligen) är förbjudna. Det brukar vara rätt kul att titta på dem och se vilka hemskheter man inte får göra eller ha med sig. Skjutvapen t ex tyckte jag var rätt intressant att de hade med i Centralamerika.
    Jag traskar gärna till stranden, men inte för att bada eller sola utan för att gå och titta runt. Igår kollade dock på annat, vilket syns på min (tveksamma?) skylt.
    http://vardagettaventyr.blogspot.se/2013/08/skyltsondag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, se där. Den missade jag att fota. Gick iofs inte ända fram till skyltarna på min promenad utan svängde till höger mot stranden innan. Förstår precis vad du menar. Inte bara hundar och diverse andra saker, vapen hittar man ofta på förbudsskyltar här och i CA. Nästan komiskt när man ser en liten skylt med en pistol och ett rött kryss över t.ex. vid ingången till en butik och så står det en säkerhetsvakt bredvid i full mundering med k-pist och allt. Behöver liksom inte vara hjärnforskare för att fatta att det inte är en lysande idé att råna just den butiken.

      Det finns flera andra skyltar längs den här stranden som påtalar att man ska vara rädd om naturen, inte skräpa, hålla fingrarna borta från växterna osv. Det är jättebra... eller tanken är iaf god och så får man hoppas att det efterlevs. Min bild är iaf att speciellt unga mexikaner är miljömedvetna, med i Greenpeace osv. Känner iofs inte så många men engagemanget hos dem jag träffat är stort.

      Radera
  3. Jag vill hellre tro att det är en kanelbulle som man kan få serverad under palmerna. Eller kan det finnas något förbud om det?
    Jag vet inte riktigt vad som finns på min skylt, men jag räknar med din hjälp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan finnas ett förbud mot kanelbullesmulor på den andra skylten som Della skrev om. Vänta lite bara så ska jag springa och kolla. *lunkar iväg* ... *tillbaka genomsvettig med andan i halsen* Nej, inga överstrukna bullar, bara glasspapper och handvapen. Men då så. *springer vidare och kollar vad Staren har hittat på för roligt*

      Radera
  4. Åh härligt! Följer mer än gärna med dit skyltarna pekar. Något annat än nakensim i skogstjärnen det här :) Tror aldrig jag varit på en tvättäkta palya, vill uppleva känslan med kanelbulle och allt.
    Vill du uppleva känslan av att stå i centrum en stund kan du alltid titta in hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jupp, ngt helt annat! Jag var där bara på en inspektionsrunda, ville se hur en äkta playa ser ut. Det var ganska lite folk, dels för att det var mitt i veckan men också för att det var så blåsigt att de som fanns där inte vågade sig ut i vattnet annat än möjligen för att doppa tårna. Det blev ingen bulle för mig... såsom solen gassade var vatten allt jag ville ha. Hinkvis med vatten.

      Nu är jag inte den som vill stå i centrum utan står hellre vid sidan av och iakttar men det är klart man ska vara öppen för nya upplevelser. ;)

      Radera
  5. Om vi ska ge oss på att tolka skyltarna: Skönt att det finns plats för bilringarna också. ;)

    SvaraRadera
  6. Gillar den inbjudande skylten. Modernt stuk faktiskt, lämnar lite till betraktarens fantasi. Klart att kanelbullen är solen, det såg jag direkt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Man får ta med sig en egen matsäck. :p

      Radera
  7. Hehe... kul tolkningar... Jag tolkar endast in svalka, hav och ledighetsliv om man följer pilens riktning mot playan... Snart kan jag följa sådana skyltar om jag vill... litet ledighetsliv finns inte alltför långt bort för mig nu... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter skönt! Önskar jag kunde säga det samma. :)

      Radera
  8. Tryggt att se att man kan få en livräddningsboj ifall man skulle få för sig att doppa stortån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan behövas. Vågorna är inte att leka med här. Förmodligen är det kraftiga undervattenströmmar om man har otur.

      Radera
  9. Det är för mig en gåta...att hinna med att resa så pass som du måste väl närmast bero på att du arbetar med något som tar dig världen över..

    Mexico..det finns väl bara i mina drömmar.

    SvaraRadera
  10. Aktuellt med strandliv för många just nu antar jag, med den sköna sommarvärme vi har.

    Så det finns både privata och allmänna badstränder i Mexico. Minns inte hur det förhåller sig med det, men minns att jag faktiskt plaskade i vattnet i västra Mexico någonstans - på en alldeles öde strand.

    SvaraRadera
  11. Ja, det finns några allmänna i Cancún men jag tror inte att det är så vanligt. På Stilla havskusten minns jag att det var röd flagga i Puerto Escondido och när vi åkte längs kusten var stränderna hotellen egendom men när vi betalade fick vi komma in.

    P.S. Såg din söndagsskylt precis innan läggdags (på mobilen och den bloggar jag inte med) och blev alldeles mållös. Kunde inte sova sedan... på många timmar! ;)

    SvaraRadera
  12. Svar: Men Pumita!!!! Gula????? Hörselskydden ska vara limegröna, orange eller lila, annars tar jag öronproppar å där kvittar färgen om man säger så;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag vet! Ville bara se vad det får för reaktion! ;)

      Radera